Autofs i minusy?
szopen
2024-04-15 12:30:07 UTC
Hejka,

Używam zasobów sieciowych NFS i do tej pory montowałem je tradycyjnie przez fstab, działa ok, ale jak np. serwer NFS się
restartuje to klient korzystający z jego zasobów się przywiesza, rzadko się to zdarza, ale bywa.
Niemniej dziś trafiłem na autofs/automount:

https://help.ubuntu.com/community/Autofs

I się trochę dziwię, że wcześniej o tym nigdzie nie wyczytałem. Autofs potrafi automatycznie montować zasoby, gdy
następuje próba skorzystania z nich i automatycznie odmontowuje, gdy nie są potrzebne. Poza tym wspiera zarówno nfs jak
i sambę czy nawet sshfs. Wspiera też wildcarda, czyli może dynamicznie nowe zasoby domontowywać.
Czy to narzędzie jest polecane i używane powszechnie? Bo wygląda jak panaceum na wiele problemów montowania statycznego,
a nie chce tracić nerwów na ślepe uliczki.

ps. używam Ubuntu 23
szopen
szopen
2024-04-16 07:05:13 UTC
Post by szopen
Czy to narzędzie jest polecane i używane powszechnie? Bo wygląda jak panaceum na wiele problemów montowania statycznego,
a nie chce tracić nerwów na ślepe uliczki.
Na razie trafiłem na jedną słabość tego rozwiązania. Być może ktoś mi wskaże jak to rozwiązać.
Udziały NFS zamontowane przez autofs montowane są we wskazanym w konfiguracji roocie, ten katalog jest tworzony przez
automount przy starcie i sobie wisi, ale jest pusty.
Dopiero wykonanie polecenia jawnego odwołania do jednego z jego podkatalogów czyli konkretnego udziału, powoduje jego
zamontowanie w systemie plików. To powoduje, że gdy po uruchomieniu systemu wykonam ls na katalogu root udziału to jest
on pusty, dopiero gdy zrobię jakąś operację wskazującą na ten dostępny (ale niewidoczny na razie) zasób to jest on
montowany, jest to dość kłopotliwe, bo trzeba wiedzieć do czego się odwołać i trzeba to zrobić:

~/storage/_nfs $ ls -l
razem 0

~/storage/_nfs $ ls devSSD -l
razem 12
drwxrwxrwx 1 99 users 24 kwi 12 13:39 klucze
drwxrwxrwx 1 99 users 6 kwi 12 13:39 lost+found
drwxrwxrwx 1 99 users 155 kwi 12 13:40 old
drwxrwxrwx 1 99 users 282 kwi 12 15:44 storage32
drwxrwxrwx 1 99 users 142 kwi 12 13:42 svelte-projects
drwxrwxrwx 1 99 users 4096 kwi 12 13:43 ts-docker-test

Czy da się jakoś wymusić, by te udziały były montowane od razu? Potem nieużywane mogą sobie zniknąć po timeoucie, ale
żeby było je widać na początku.
szopen
szopen
2024-04-16 08:16:29 UTC
Post by szopen
Czy da się jakoś wymusić, by te udziały były montowane od razu? Potem nieużywane mogą sobie zniknąć po timeoucie, ale
żeby było je widać na początku.
Juupi! :-)
Odkryłem opcję --ghost, która powoduje pokazanie "duchów" katalogów potencjalnie możliwych do zainstalowania w roocie,
czyli dokładnie to co mi było potrzebne :-)
szopen
szopen
2024-04-16 08:23:40 UTC
Post by szopen
[...]
Ok, NFS mam w miarę opanowany, ale chciałbym też sambę tak montować i mimo, że wykonuję wszystko zgodnie ze wskazówkami
dokumentacji i poradnikami z googla to akurat samba mi nie działa.

Sam serwer samby na pewno wystawia poprawnie wszystko, bo mogę z poziomu desktopu (kde) dostać się do tych zasobów, ale
z poziomu autofs nie mam dostępu:

~/storage/_smb $ ls -l
razem 0
drwxr-xr-x 2 root root 0 kwi 16 10:14 devSSD
drwxr-xr-x 2 root root 0 kwi 16 10:14 movies

te dwa podkatalogi tworzy opcja --ghost na podstawie konfiga.

~/storage/_smb $ ls devSSD
ls: nie można otworzyć katalogu 'devSSD': Nie ma takiego pliku ani katalogu

Może chodzi o uprawnienia, ale mam na serwerze zdefiniowany dostęp publiczny/anonimowy.

Plik auto.master zawiera:
/home/jacek/storage/_smb /etc/auto.smb.shares --timeout=300 --ghost

A plik auto.smb.shares:

* -fstype=cifs,guest,rw,dir_mode=0755,file_mode=0755 ://192.168.1.100/mnt/user/&
movies -fstype=cifs,guest,rw,user=samba,password=samba5 ://192.168.1.100/mnt/user/movies
devSSD -fstype=cifs,rw ://192.168.1.100/mnt/user/devSSD

mam tu różne próby podpięcia, dla ./movies zdefiniowałem też dostęp autoryzowany, ale to też nie działa.

Coś gdzieś ktoś?
--
szopen