Inspiron 14 5430 i suspend
Marcin Debowski
2023-10-06 13:34:15 UTC
Mam taki problem. Nabyłem powyższego i okazuje się, że nie jest on w
stanie zrobić normalnego suspend (s3) do ramu. Jak się wyda stosowne
polcecenie to wszystko gaśnie ale laptop się lekko grzeje.

# dmesg | grep ACPI | grep support
ACPI: (supports S0 S4 S5)

Problem jest znany:
https://www.dell.com/community/en/conversations/linux-general/dell-latitude-5420-5520-s3-suspend-deep-sleep-not-working-on-ubuntu-2104/647f950ef4ccf8a8de77bc2f

"I reached to Dell support and they told me that they don't support S3
simply because Windows 10 may have BSOD after wake. They don't care
about other OS and they don't give customers a choice."

"On Windows 10 it seems to work fine as I did some testing and it didn't
drain my battery overnight as it does on Linux."

Jest to prawda, pod W11 (u mnie) się nie grzeje, przynajmniej nie zauważalnie.

Teraz pytanie, czy da się coś z tym zrobić? S4 to suspend to disk, ale
ja takiej opcji u siebie nie widzę:

#cat /proc/power/state
freeze mem

Obie opcje via echo mem > sys/power/state powodują grzanie.

systemctl hibernate wywala, że nie ma takiej opcji.

Czy da się jakoś siłowo wymusić S4 ewentualnie co mógłbym spróbować
zrobić poza zwróceniem delikwenta? Trochę mi szkoda bo reszta działa
dobrze a laptop w miarę przyzwoity.
Marcin
K***@no.no
2023-10-07 13:05:30 UTC
Fri, 06 Oct 2023 13:34:15 GMT
Post by Marcin Debowski
[...]
Niektóre BIOSy ponoć mają do włączenia tryb S3, chyba te starsze.
U mnie nie było i aby uzyskać S3 trzeba było zmodyfikować i skompilować dsdt.dat,
dodać do startu gruba itd. - opis znajdziesz w necie - wymaga wyłączenia EFI.
Tryb S3 się pojawił, niby działał, ale każde wybudzenie wieszało HP Pavilion,
czyli coś jest prawdopodobnie niekompatybilne z S3.

Więc obecnie nadal używam tego prądożernego suspendu s2idle,
wtedy baterii starcza na góra 12 godzin (w Windows 11 podobnie),
albo używam hibernacji czyli S4.
Post by Marcin Debowski
[...]
Musisz zatem skonfigurować hibernate,
- wymaga wyłączenia Secure Boot czyli EFI
- trzeba wykonać i załączyć partycję swap (mkswap swapon)i wpisać ją do fstab
- dopisać do /etc/dracut.conf.d/resume.conf dodanie mudułu resume
add_dracutmodules+=" resume "
- zbudować initramfs z modułem resume
dracut --regenerate-all --force
- dopisać do /etc/default/grub do parametru RUB_CMDLINE_LINUX
resume=UUID=<swap-partition-uuid>"

w każdym razie w dystrybucjach redhatopodobnych.

Piotr.
Marcin Debowski
2023-10-08 00:11:06 UTC
Post by K***@no.no
Fri, 06 Oct 2023 13:34:15 GMT
Post by Marcin Debowski
[...]
W tym co mam, nie ma absolutnie nic. Cała konfiguracja funkconalności PM
sprowadza się do pojedyńczej rekacji zamknięcia i otwarcia klapy.
Post by K***@no.no
[...]
Bardzo cenna dla mnie informacja bo rozważałem HP Pavilion jako
alternatywę. Widzę, że lepiej popracuję jeszcze z tym Dellem.
Post by K***@no.no
Więc obecnie nadal używam tego prądożernego suspendu s2idle,
wtedy baterii starcza na góra 12 godzin (w Windows 11 podobnie),
albo używam hibernacji czyli S4.
Uśpione W11 żre 0.1W czyli tyle ile zasilacz. Ciekawe, że dojście do
takiego poziomu zajmuje windows prawie minutę. Wszystko gaśnie
natychmiast, ale pobór jest wysoki jeszcze przez wymieniony czas.
Niewątpliwie hibernacja. Natomiast s2idle to w tym dellu ca 3W. Może nie
jest to jakiś szał, ale strasznie mnie ten ciepły laptop irytuje.

Dodatkowo wkurza, że najwyraźniej producenci psują sprzęt pod
standardowo kalekie produkty microsoftu.
Tak spróbuję zrobić. Wielkie dzięki.
Marcin
Marcin Debowski
2023-10-08 06:36:42 UTC
Post by Marcin Debowski
Post by K***@no.no
[...]
Odrobinę inna procedura bez instalowania dracut (w xubuntu nie było
domyślnie):
1) w /etc/default/grub do GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT dodajemy
resume=UUID=<swap-filesystem-UUID> resume_offset=<swapfile_physical_offset>
(to drugie można odczytać z filefrag -v /swapfile, jeśli swap był jak u
mnie w pliku)
# update-grub

2) utworzyć /etc/initramfs-tools/conf.d/resume z dokładnie tym co się
dopisało do powyższego czyli resume=UUID=<swap-filesystem-UUID>
resume_offset=<swapfile_physical_offset>
# update-initramfs -c -k all

Wuala. Secure boot należało faktycznie wyłączyć.
Marcin
Konto58
👍
Marcin Debowski
2023-10-08 11:44:29 UTC
Post by Konto58
Sun, 08 Oct 2023 06:36:42 GMT
Post by Marcin Debowski
[...]
Tylko jest jeszcze jeden myk. Jak Windows robi tą swoją hibernacje to
wstaje natychmiast, czyli pewnie coś ustawia w efi. W Linuksie idzie
to normalnym bootem przez gruba, co w sumie czasowo wychodzi tylko
trochę krócej niżbym robił "save session". Czy tak wygląda standardowa
hibernacja pod Linuksem?
Marcin
Kamil Jońca
2023-10-08 11:55:49 UTC
Post by Marcin Debowski
Post by Konto58
Sun, 08 Oct 2023 06:36:42 GMT
Post by Marcin Debowski
[...]
Hibernacja (=save to disk) tak właśnie wygląda.
Windowsy robią raczej "save to memory", dlatego jest szybciej (ale mogę
bredzić - z tego co wiem Winda dość mocno kombinuje z tym robiąc jakiś
mix save to disk + memory)
KJ
Marcin Debowski
2023-10-08 12:34:31 UTC
Post by Kamil Jońca
Post by Marcin Debowski
Post by Konto58
Sun, 08 Oct 2023 06:36:42 GMT
Post by Marcin Debowski
[...]
Ale w tytułowym Dellu nie ma S3 (save to ram). Poza tym pobór prądu jest
na poziomie 0.1-0.2W, czyli tyle co dla kompletnego power-off. Ale nie
upieram się, że to idzie przez efi, bo nawet na efi jest to za szybkie.
Musi być jakiś inny mechanizm. Fakt, że zachowuje się jakby to było S3,
za wyjątkiem ile trwa samo usypianie.
Marcin
Konto58
2023-10-08 13:33:07 UTC
Sun, 08 Oct 2023 12:34:31 GMT
Post by Marcin Debowski
Post by Kamil Jońca
Post by Marcin Debowski
[...]
Musiałbyś zostawić tego Windowsa na dłużej w hibernacji
aż bateria porządnie się rozładuje,
wtedy zapewne będzie musiał odczytać wszystko z dysku, co potrwa tyle samo co w Linux.

W Linux też można usypiać hybrydowo, trzeba spróbować.

Piotr.
Marcin Debowski
2023-10-08 13:44:23 UTC
Post by Konto58
Sun, 08 Oct 2023 12:34:31 GMT
Post by Marcin Debowski
Post by Kamil Jońca
Post by Marcin Debowski
[...]
No ale co to za tryb, który nie pobiera dużo prądu a ma podtrzymanie
ramu i nie jest to s3?
Post by Konto58
W Linux też można usypiać hybrydowo, trzeba spróbować.
Efekt pewnie będzie jak opisałeś powyżej - póki będzie prąd to będzie
s2idle i grzanie, jak zabraknie będzie s4.
Marcin
Konto58
2023-10-08 15:42:34 UTC
Sun, 08 Oct 2023 13:44:23 GMT
Post by Marcin Debowski
Efekt pewnie będzie jak opisałeś powyżej - póki będzie prąd to będzie
s2idle i grzanie, jak zabraknie będzie s4.
To grzanie trzeba by wpierw zlokalizować, np. pomiarami sensors przed i po suspendzie,
może jakiś komponent nie wpada w uśpienie, a Windows ma do tego lepszy sterownik.

W wolnej chwili też muszę u siebie poszpiegować system.
Marcin Debowski
2023-10-08 23:27:17 UTC
Post by Konto58
Sun, 08 Oct 2023 13:44:23 GMT
Post by Marcin Debowski
[...]
U mnie na 90% jest to cpu (i7-1360P). Obszar gdzie się grzeje jest na
grilu, dokładnie nad radiatorem.

Ale coś w tych sterownikach może faktycznie być:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/device-experiences/modern-standby-vs-s3

Wygląda, że windows nie korzysta tu w ogóle z biosu co tłumaczy szybkość
wstawania. Ale to też oznacza, że tradycyjny S3/S4 powinien być zawsze
mniej energożerny niż ten ich "Modern Standby", czego nie obserwuję. Ale
też to co używam ma precyzje na poziomie 0.1W.

Tym większa szkoda, że takie firmy jak dell nie dają nawet opcji
uzywania S3 tylko z zasranej obawy, że ktoś pod windows uzyje s3 (niby
jak?) wyłączają na twardo.

Daję FUT na peceta, bo temat się zrobił ogólniejszy.
Marcin
pioruns
2023-10-09 18:30:15 UTC
Post by Marcin Debowski
Post by K***@no.no
[...]
Zalezy jaki. Ja mam HP Pavilion starszy ale nie taki stary, z Intel
i3-7100U, Intel HD Graphics 620, 8GB RAM, i usypia sie znakomicie, na
systemie Debian Stable.
--
pozdrawiam, pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.
Registered Linux User #454644
Konto58
2023-10-09 19:40:30 UTC
Mon, 9 Oct 2023 18:30:15 -0000 (UTC)
Post by pioruns
Zalezy jaki. Ja mam HP Pavilion starszy ale nie taki stary, z Intel
i3-7100U, Intel HD Graphics 620, 8GB RAM, i usypia sie znakomicie, na
systemie Debian Stable.
Toż to już 6-letni staroć ;)
A to jest stosunkowo świeża sytuacja i dotyka nowych, góra 2-3 letnich lapków różnych marek.
Może trzeba poczekać aż wkurwi większą ilość Linuksiarzy, w tym dysydentów.

P.
Marcin Debowski
2023-10-09 23:45:15 UTC
Post by pioruns
[...]
Problem podejrzewam pojawił się wraz z ekspansją w11. Sam obecnie mam
Dell'a xps 9360, i5-7200U (ca 6 lat) i on robi eleganckie s3. Natomiast
w pierszym poście podawałem linka do takich problemów z Dell'em Latitude
5420 / 5520 w 2021. Tu jeszcze było takie kuriozum, że ten Dell był
ponoć Ubuntu certified.

Tak, że problem będzie narastał i trochę się boje, że środowisko
linuksowe nie ma wystarczającej masy krytycznej aby coś takiego na Dellu
czy HP wymóc.

Osobiście z chęcią bym tego Dell'a zwrócił z odpowiednią adnotacją, ale
jaka jest alternatywa? Moje wymagania są z grubsza takie, że ma być 16G
RAM, podświetlana klawiatura, 13-14" FHD, maks 1.5-1.6kg, i jak się da
to metalowe chassis/obudowa. Nie chcę też wydawać jakiś większych
pieniędzy (np. kolejny Dell XPS) bo to mi się w żaden sposób nie
przekłada na jakość, fynkcjonalność czy ergonomię użytkowania, a i
pewnie będzie ten sam problem. Za tytułowego Della z dyskiem 1TB
zapłaciłem w przeliczeniu na pln ca 3800. HP Pavilion z i5 gen 13,
dyskiem 0.5TB kosztuje u mnie pod 4k pln, ale tam jest metalowa obudowa,
a nie tylko obicie blachą klapy jak w tytułowym dellu. Rozsądnego rynku
polizingowców u mnie nie ma (ceny 2-3 letnich modeli będą na poziomie
70-80% nowego).

Wychodzi na to, że trzeba zagryźć zęby i czekać aż społeczność coś
wykombinuje, no bo skoro można pod windows to pewnie mozna też napisac
odpowiednie sterowniki na Linuksa i robić PM niezaleznie od biosu.
Marcin
PaPa
2023-10-10 02:38:20 UTC
Post by pioruns
[...]
Kolega pioruns ma rację.
Na razie jak dla mnie jedyną radą była dekompilacja acpi i zmiana jednego if-a i kompilacja ponowna + wrzutka do gruba acpi_override
Ja mam dell inspirion 7506 u postępowałem mniej więcej jak z tej strony:
https://dev.to/epassaro/fix-suspend-issues-on-dell-7405-2-in-1-3l1b
Teraz mi S3 śmiga aż miło.
Ale fakt, że ten nowy tryb doprowadza do szału. U mnie po S2Ram przetwornica piszczała a bateria po nocy zmalała o ok 10%.
U znajomego windowsiarza (też dell) s2ram też mu zżera baterię w tym nowym trybie ale mu to nie przeszkadza.

Piotr
Marcin Debowski
2023-10-10 12:58:50 UTC
Post by PaPa
[...]
To jest zdaje się o czym wspominał Twój imiennik w pierwszej odpowiedzi
na mój post. Ale może na Dellu pójdzie i warto spróbować. Dla Inteli
jest ta sama procedura?

Tu nb. widzę coś ciekawego:
https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=211879

z czego wynika mi, że to powinno być już ogarnięte (skoro jest to
zgłoszone jako "bug")?
Marcin
PaPa
2023-10-11 03:15:34 UTC
Post by Marcin Debowski
Post by PaPa
[...]
Nie chcę się głupio wymądrzać bo słaby w tym jestem ale wydaje mi się, że to problem w biosie laptopa. Kernel go odczytuje i używa jego ACPI. Ponieważ MS wymusił działanie S0ix (który w zamiarze ma działać jak suspend w tabletach) a producenci tacy jak dell nie do końca dostosowali sprzęt do tego stąd te problemy. Dlatego jedynym na razie rozwiązaniem jest załatanie problemu w ACPI.
Czy dla inteli jest ta sama procedura ? (ja mam na pokładzie intela i przeróbka dtdt.dsl mi pomogła).
Zwróć uwagę, że w przewodniku jest nim. podniesienie wersji nr. kompilacji bios (DefinitionBlock ("", "DSD T", 1, "DELL ", "WN09 ", 0x00000003)
).
Dla windowsów też jest poradnik co zrobić w rejestrach aby to działało prawidłowo (oficjalnie na stronie della).
Tak czy siak bredzę czy nie polecam iść tą drogą bo u mnie działa nawet po zmianach kernela.
Piotr
Marcin Debowski
2023-10-16 03:31:16 UTC
wtorek, 10 października 2023 o 14:58:54 UTC+2 Marcin Debowski
napisał(a): Nie chcę się głupio wymądrzać bo słaby w tym jestem ale
[...]
Nie idzie mi za dobrze. Wywala się już na dekompilacji:
Firmware Error (ACPI): Failure creating named object
[\_SB.PC00.XHCI.RHUB.HS10.SADX], AE_ALREADY_EXISTS
(20230628/dswload-495) ACPI Error: AE_ALREADY_EXISTS, During name
lookup/catalog (20230628/psobject-372) Could not parse ACPI tables,
AE_ALREADY_EXISTS

Skompilowałem ostatnią wersję acpica-unix-20230628 ze stron Intela (z
githuba nie da się nawet zrobic git clone, - timeout). Zresztą ze starą
wersja acpi-tools z dystrybucji ubuntu jest to samo.

Nawet nie wiem jak to ugryźć. Google nie jest oszałmiająco pomocny.
Marcin
pioruns
2023-10-11 10:20:47 UTC
Post by Marcin Debowski
Post by Konto58
Post by pioruns
Zalezy jaki. Ja mam HP Pavilion starszy ale nie taki stary, z Intel
i3-7100U, Intel HD Graphics 620, 8GB RAM, i usypia sie znakomicie, na
systemie Debian Stable.
Toż to już 6-letni staroć ;)
Stary ale jaki jary :) Dolozylem mu RAMu i SSD, i smiga. Jedyne co nie
uciagnie to niektorych filmow w 4K (rzuconych na duzy ekran).
Post by Marcin Debowski
Post by Konto58
[...]
Jesli masz mozliwosc, zostan z tym obecnym Dellem. Ja wlasnie podobna
maszyne mam:
CPU: Intel(R) Core(TM) i3-7100U CPU @ 2.40GHz: 53 °C
GPU: Intel HD Graphics 620
Memory:
Usage: 7.91 GiB (51.4%) / 15.38 GiB
Error correction: None
8 GiB DDR4 2133 MT/s
8 GiB DDR4 2133 MT/s
Storage media:
SATA PNY CS900 240GB SSD: 33 °C

Po dodaniu pamieci i szybkiego dysku, wystarcza mi ten laptop to do
wszystkich drobnych prac i zadan (oprocz grania), takze zdalnie na
wyjazdach. Glowna domowa maszyna to potwor stacjonarny.
Post by Marcin Debowski
Wychodzi na to, że trzeba zagryźć zęby i czekać aż społeczność coś
wykombinuje, no bo skoro można pod windows to pewnie mozna też napisac
odpowiednie sterowniki na Linuksa i robić PM niezaleznie od biosu.
Jasne, nie ma co panikowac, zawsze tak jest z najnowszymi lapkami, kartami
graficznymi. Jak uzywasz tylko Linuksa, zawsze celuj w jedna generacje do
tylu jesli chodzi o sprzet :) Wtedy nie bedziesz musial rzezbic.
--
pozdrawiam, pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.
Registered Linux User #454644
Marcin Debowski
2023-10-12 07:00:23 UTC
Post by pioruns
Post by Marcin Debowski
Post by Marcin Debowski
Post by Konto58
[...]
Sypie mi się ten mój XPS. Już raz wymieniałem aku, teraz musiałby
kolejny. Klawiatura pada. Pada też mechanicznie obudowa (powyłamywały
się wsporniki do zawiasów, na szczeście na spodzie, nie przy ekranie).
A pamięć ma wlutowaną więc tu tez nic nie zrobię. Każda naprawa tego
cudaka to horror - np. trzeba rozebrać praktycznie wszystko, żeby się
dostać do klawiatury czy owych wsporników.
Post by pioruns
Post by Marcin Debowski
[...]
No tu się nie da, bo wygląda, że ze 2-3 wstecz są dotkniete. Della
mogę zwrócić do 30 dni po zakupie, wiec jeszcze trochę mogę pogrzebac
zanim zdecyduję.
Marcin
Marcin Debowski
2023-11-24 23:36:49 UTC
Post by Marcin Debowski
[...]
[..]
Post by Marcin Debowski
#cat /proc/power/state
freeze mem
Aktualizacja. Laptop zaczął się zachowywać jakby miał S3 przy czym nadal
nie ma, więc wygląda, że idzie to hybrydowo na poziomie indywidualnych
sterowników. Nie wiem co wyzwoliło ten stan. Prawdopodobnie, któraś z
aktualizacji, bo poza aktywowaniem hibernacji nic z nim w tym kierunku
dalej nie robiłem. Używałem hibernacji do zamrażania, a niedawno jakoś
szybciej zamknąłem klapę a potem zwróciłem uwagę, że mimo bycia w
suspend przestał się grzać. Pobiera teraz 0.3W vs. 3W poprzednio.

Zauważyłem też, że /proc/power/ zniknął. Podałbym jakieś informacje dla
referencji, ale nie wiem, które mogą być istotne.
#dmesg|grep -i acpi
wywala długą listę, jeśli jest sens wkleić to wkleję.

6.2.0-37-generic #38~22.04.1-Ubuntu SMP PREEMPT_DYNAMIC Thu Nov 2 18:01:13 UTC 2 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

W /var/log pojawiły się za to
pm-powersave.log
pm-suspend.log

Wygląda, że pojawiły się w okolicach początku listopada.
pm-suspend.log zawiera listę modułów obsługi sprzętu:
Module Size Used by
rfcomm 98304 16
ccm 20480 9
snd_ctl_led 24576 0
snd_soc_skl_hda_dsp 28672 6
[..]

pm-powersave zawiera takie coś:
Running hook /usr/lib/pm-utils/power.d/95hdparm-apm false:
/usr/lib/pm-utils/power.d/95hdparm-apm false: success.

Running hook /usr/lib/pm-utils/power.d/disable_wol false:
/usr/lib/pm-utils/power.d/disable_wol false: success.

Running hook /usr/lib/pm-utils/power.d/intel-audio-powersave false:
Setting power savings for snd_hda_intel to 0...Done.
/usr/lib/pm-utils/power.d/intel-audio-powersave false: success.

Running hook /usr/lib/pm-utils/power.d/laptop-mode false:
Laptop mode disabled.
/usr/lib/pm-utils/power.d/laptop-mode false: success.

Running hook /usr/lib/pm-utils/power.d/pci_devices false:
Setting Host Bridge 0000:00:00.0 to on
Setting card reader device 0000:00:06.0 to on
Setting card reader device 0000:00:08.0 to on
Setting Wireless device 0000:00:14.3 to on
/usr/lib/pm-utils/power.d/pci_devices false: success.
[..]
--
Marcin