Test hdd typu butterfly
szopen
2023-05-12 08:46:37 UTC
Elo,

Kiedyś na windows używałem do testowania dysków jakiegoś programu, który
miał między innymi test o nazwie butterfly, polegało to na tym, że dysk
czytał sektory w kolejności:
- pierwszy
- ostatni
- drugi
- przedostatni
- trzeci
- itd.

Czyli leciał od "skraju" dysku do środka. Głowice rzęziły
niemiłosiernie, co testowało od razu ich "stabilność" pracy i jeśli coś
było z dyskiem nie tak od nowości to dzięki temu mógł szybciej paść nim
zacznie się go używać na produkcji.

Czy jest tego rodzaju test dostępny pod linuxem?
szopen
Adam
2023-05-12 09:30:42 UTC
Post by szopen
[...]
Pamiętam, najbardziej podobał mi się dźwięk ramienia - trochę jak jakiś
startujący silnik :)

Checkit z testem butterfly powstał w czasach dysków MFM.
Wtedy jeszcze można było się do sprzętu dobrać wprost.

Teraz przez warstwy OS ciężej, aczkolwiek chyba też jest to możliwe.
Ale już od lat nie używa się adresowania CSH, więc mało prawdopodobne, by
takie programy testujące powstawały.

A co - chcesz przetestować jakiś dysk M.2 NVMe? ;)
--
Pozdrawiam.

Adam
szopen
2023-05-12 10:26:20 UTC
Post by Adam
A co - chcesz przetestować jakiś dysk M.2 NVMe? ;)
Nie, chcę potestować streamer czyli tape drive ;-P
szopen
Adam
2023-05-12 22:19:33 UTC
Post by szopen
Post by Adam
A co - chcesz przetestować jakiś dysk M.2 NVMe? ;)
Nie, chcę potestować streamer czyli tape drive ;-P
Pierwszy streamer jaki obsługiwałem, to miał chyba 20MB.
Też robił butterfly zanim znalazł to, co trzeba ;)

Zdresztą DDS-y też czasem sporo razy mieliły tam i z powrotem.

A tak serio:
da się w ogóle wywołać butterfly na współczesnych HDD?
--
Pozdrawiam.

Adam
szopen
2023-05-15 06:24:55 UTC
Post by Adam
da się w ogóle wywołać butterfly na współczesnych HDD?
Ta aplikacja pod win umie w motyla:

https://hddscan.com/index.html
--
szopen