Firefox i strony na szaro
Marcin Debowski
2024-02-07 02:21:45 UTC
Trochę zgłupiałem.
Mama dzwoni, że od tygodnia strony jej się wyświetlają na szaro i
niewyraźnie. Ma Firefoxa na Linuksie (Debian). Łączę się VNC, patrzę.
Rzeczywiście, coś jest nie tak.
- jakdojade.pl wyświetla mapę bardzo niewyraźnie (jakby mały obrazek, ale
powiększony na cały ekran, tak to wygląda)
- jakaś polityczna strona (www.3obieg.pl) wyświetla tekst na szaro
(dowolny artykuł z tej strony)
No generalnie coś jest nie tak, i podobno problem dotyczy większej ilości
stron. Na Chromie jest dobrze. U mnie na FF (też Debian) też jest dobrze.
A u mamy jest źle.
- aktualizacja FF do najnowszej wersji
- wyłączenie ublocka
- tryb prywatny
- nowy, czysty profil
Grzebię w opcjach, w czcionkach jest opcja umożliwienia stronom
wyświetlania innych czcionek niż te wybrane domyślnie. Domyślnie opcja
jest zaznaczona. Odznaczam ją i pomogło. Przynajmniej na szary tekst. Na
mapę na jakdojade.pl nadal nie pomogło.
Póki co podsunąłem mamie skrót Ctrl-Alt-R ("Reader view") i powiedziałem,
żeby do mapy używała Chroma, ale co to może być, o co tu może chodzić?
Czegoś brakuje w systemie, coś jeszcze sprawdzić?
Odnoszę wrażenie, że FF pod Linuksem lub, któraś z bibliotek, ma coś
gdzieś nakitrane w szerokim aspekcie graficznym, bo mam tam innego
rodzaju błędy, ale też np. thunderbird wyświetla mi pdf'y wyłącznie
cz-b. Co ciekawe, podobnie, wyswietlał dobrze i zaczął źle bez żadnych
aktualizacji.

Nie wiem czy pomoże, ale spróbuj wyłączyć w FF akcelerację sprzętową. A
nuż. Ma taką opcję.
Marcin
marrgol
2024-02-07 10:05:45 UTC
Post by Marcin Debowski
[...]
Samo się chyba nie popsuło :-) -- aktualizacje pewnie miały miejsce
w systemie (grafika? profile kolorów?), a firefox, czy thunderbird,
tylko przestał się z nim dobrze dogadywać.
Post by Marcin Debowski
Nie wiem czy pomoże, ale spróbuj wyłączyć w FF akcelerację sprzętową.
A nuż. Ma taką opcję.
Oprócz tego, w Firefoxie (i Thunderbirdzie?) 115esr opcja
gfx.color_management.enablev4 jest domyślnie włączona; we wcześniejszych
esr nie była, więc spróbowałbym wyłączyć. Można też spróbować wyłączyć color
management w ogóle ustawiając gfx.color_management.mode na 0.
Marcin Debowski
2024-02-08 02:07:35 UTC
Post by marrgol
Post by Marcin Debowski
[...]
Sprawa jest co najmniej dziwna. To jest laptop, który ma dość
specyficzny zestaw urządzeń. Jakakolwiek automatyczna aktualizacja to
babranie się z ręczną instalacją np. firmware. Unikam więc i nie kojarzę
abym to robił w ciagu ostatniego pół roku. A, że wczesniej działało to
wiem, bo miałem przygodę ze skanerem Brother'a i jego funkcją wysyłki
skanu na e-mail. Objechałem bogu ducha winny CS, że ich skaner posyła
czarnobiałe. A potem coś mnie tknęło, żeby sprawdzić TB na innej
maszynie i tam był kolor, ale już nie ma :)

No ale teraz patrzę, że mam TB 115.6.0 a on został wypuszczony w grudniu
2023, więc albo mam poczatki demencji, albo coś sie na mnie wk.. i
zupgradowało samo. Z tym, że jakby selektywnie, bo nie musiałem niczego
dogrywać.
Post by marrgol
Post by Marcin Debowski
[...]
Skąd Ty człowieku wiesz to wszystko? Akurat tu nie pomogło, ale i tak
cenna informacja o tym, gdzie są różne rozbudowane opcje. Jestem pod
nieustającym wrażeniem wiedzy jaką posiadasz i pomocy (w tym jak to
robisz), którą na tej grupie oferujesz. Zdecydowanie należą Ci wręcz
kraty piwa, chyba, że jesteś niepijący :)
Marcin
Marcin Debowski
2024-02-08 02:56:12 UTC
Post by marrgol
[...]
To co sprawia, że w pdf "preview" w TB pojawia się kolor, jest wyłącznie
"override the colorsby the content with my own selction..." Ale to było
zawsze ustawione u mnie na Always, a TB zaczął nagle stosowac to tez do
pdf.

Ale nadal wydaje mi się, że tam jest coś nakitrane, bo po ponownej
zmianie na "Always" wyswietla mi te pdfy w negatywie, choć ciągle B&W.

W Advance Preferences jest kupa opcji pdfjs i wydaje się, ze dotyczy to
tego inline preview, ale jak na razie nie mogę trafić. Jest np. opcja
pdfjs.forcePageColors, ale czy true czy false, nie zmienia wyswietlania.
Marcin
marrgol
2024-02-09 00:59:35 UTC
Post by Marcin Debowski
Post by marrgol
[...]
Doczytałem gdzieś, że po zmianie tych parametrów trzeba FF/TB restartować.
Post by Marcin Debowski
[...]
Na takie „dziwne rzeczy” to czasem zwykłe wyczyszczenie cache'a pomaga…

PS Piwo lubię, ale ostatnio ograniczam, bo najbliższe otoczenie coś wydziwia
na temat mojego BMI. :-D
Marcin Debowski
2024-02-09 05:23:49 UTC
Post by marrgol
Post by Marcin Debowski
Post by marrgol
[...]
Robiłem to.
Post by marrgol
Post by Marcin Debowski
[...]
Wyczyściłem ogólny, a nawet wyłączyłem cache dla tych pdfjs i nie
pomogło. Da się z tym, żyć ale trochę irytujące. Może później zapytam na
jakimś forum TB.
Post by marrgol
PS Piwo lubię, ale ostatnio ograniczam, bo najbliższe otoczenie coś wydziwia
na temat mojego BMI. :-D
:) To poczekamy jeszcze trochę, ale myślę, że za jakiś czas się doigrasz.

- -
Marcin
Jacek Marcin Jaworski
2024-02-09 09:36:56 UTC
A co ma alko do BMI? Przecież alko to "puste kalorie", każdy medyk tak gada.
szopen
2024-02-09 20:32:08 UTC
Post by Jacek Marcin Jaworski
Post by marrgol
PS Piwo lubię, ale ostatnio ograniczam, bo najbliższe otoczenie coś wydziwia
na temat mojego BMI. :-D
A co ma alko do BMI? Przecież alko to "puste kalorie", każdy medyk tak gada.
Akurat w piwie alko zajmuje raptem 5%, reszta to woda + właśnie kalorie :-)
--
szopen