jakie distro na AOD250
LFC
2023-05-05 18:34:38 UTC
Mam starego netbooka Acer Aspire One D250 z Intel Atomem 1,4 GHz na
pokładzie i winxp.
Do tej pory zalegał nieużywany bo stary, powolny, bo nawet w chwilach
chwały demonem prędkości nie był, a przeglądarki dawno zapomniały już o
możliwości update'u do nowszych wersji.
Ostatnio jednak zrobiło mi się go żal i powziąłem zuchwały plan
rewitalizacji. Wiadomo, że żaden Windows powyżej XP nie ma sensu na
takiej maszynie, ale jakby jakieś lekkie distro linuksa?
Kostkę RAM podmieniłem i zamiast 1GB ma teraz 2GB.
Dysk bym podmienił na SSD.
Kluczowe pytanie - jakie distro byłoby odpowiednie dla takiego cieniasa
i wiadomo, że cudów nie oczekujemy.
Do tej pory używałem na innych maszynach RedHaty, Centosy, a ostatnio
Oracle Linux, ale to raczej za ciężki kaliber na tego biedaka.
We wcześniejszych latach zdarzył się Mint. Co byście polecili?

LFC
Konto58
2023-05-05 19:38:58 UTC
Fri, 5 May 2023 20:34:38 +0200
Post by LFC
[...]
Wyrzuć go ;)
jeśli chcesz mieć kompa do surfowania to przecież nie distro decyduje o wadze, ale
przeglądarka. Nie czarujmy się, na 2 GB nic współczesnego nie będzie dobrze banglać prócz
Lynxa i Linksa ;)

Atom... Fuuuuj. Też mam gdzieś zakopanego takiego Asusa Eee PC.
Wyrzuć.
Kaczin0
2023-05-05 20:10:37 UTC
Post by Konto58
Fri, 5 May 2023 20:34:38 +0200
Post by LFC
[...]
Kolega Konto58 słusznie prawi.
Z gówna bata nie ukręcisz.
Kaczin
Andrzej A. Filip
2023-05-05 20:17:08 UTC
Post by Kaczin0
Post by Konto58
Fri, 5 May 2023 20:34:38 +0200
Post by LFC
[...]
Być może tyle że on chyba jest gotów poświęcić kilka/kilkanaście godzin
na sprawdzenie. Nawet firefox zachowuje się inaczej jak
dodatek uBlock w trybie advanced blokuje chamski zalew java-scriptów ze
stron trzecich.
Andrzej A. Filip
Marcin Debowski
2023-05-05 23:39:41 UTC
Post by Andrzej A. Filip
Post by Kaczin0
Post by Konto58
Fri, 5 May 2023 20:34:38 +0200
Post by LFC
[...]
Ja już sprawdziłem jakiś czas temu. Więcej pierniczenia niż pożytku.
2GB to wypasiony sprzęt na jakiś mini-serwer, ale na przeglądarkę do
"internetów" mocno tak sobie. W czasach lokdownu skonfigurowałem
teściowi pod xfce4, adblocki i inne ghosterie. Funkcjonalność finalna
taka, że odpali przeglądarkę i weźmie sobe do kuchni żeby poczytać
gazetę (onet czy coś). Otworzy jedną zakładkę za dużo i już
pozamiatane. Taki zoom działał jak chciał w zależności co tam wcześniej
przed nim wlazło.

Natomiast jeśli wątkotwórca ma chęć się z tym pobawić, to jasne.
Doświadczenie się gromadzi. Niech poszuka jakąś bardziej minimalistyczną
dystrybucję właśnie na stare trupy - są takie, sam nie sprawdzałem,
więc nie doradzę, i zobaczy co z tego wyjdzie.

https://distrowatch.com/search.php?ostype=All&category=From+RAM&origin=All&basedon=All&notbasedon=None&desktop=All&architecture=All&package=All&rolling=All&isosize=All&netinstall=All&language=All&defaultinit=All&status=Active#simple
Marcin
Andrzej A. Filip
2023-05-06 07:53:42 UTC
Post by Marcin Debowski
Post by Andrzej A. Filip
Post by Kaczin0
Post by Konto58
Fri, 5 May 2023 20:34:38 +0200
Post by LFC
[...]
Czyli streszczając: Zgaszamy się że coś (bardzo) zbliżonego do
dzisiejszej normalności z tego nie wyjdzie. Różnimy się sporawo w tym
jak bardzo będzie oddalone a bardzo w tym czy jednak do czegoś będzie
się nadawać, czy "warto dorżnąć rzęcha aż do samiuśkiego końca".
Andrzej A. Filip
Andrzej A. Filip
2023-05-05 20:07:44 UTC
Post by LFC
[...]
Rozważałeś Debian/Stable ze środowiskiem graficznym LXDE lub XFCE?
Wydaję mi się że powinno to uciągnąć jedną/dwie zasobożerne aplikacje
typu firefox na raz.

IMHO niekoniecznie na tym zakończ ale warto to sprawdzić jako punkt
odniesienia szczególnie zanim rzucisz się w "bardzo nietypowe" dystrybucje.
Andrzej A. Filip
mob...@gmail.com
2023-05-19 18:54:43 UTC
Post by LFC
[...]
Chyba tylko terminal - a wiedza na jego temat dużo jest warta ;-).