/tmp w RAM? czy to dobry/zły pomysł?
JaceK
2023-08-29 08:55:26 UTC
Jest komputer stacjonarny z 128GB pamięci RAM i zainstalowanym Linuksem.
Nie jest to wół roboczy o jakimś wybitnie dedykowanym zastosowaniu. Ot
zwykły "komputer domowy" z którego kilka lat temu usunięto Windows i
zainstalowano Linuksa. Sprawdzałem poleceniem free -m, że z tych 128GB
to sporo zostaje wolnego przy "zwykłej" pracy. Zajętość zwiększa się
przy kopiowaniu plików i pracy na większych plikach, ale ciągle nie ma
jakiejś tragedii. W sumie po to pamięć jest aby jej używać. W katalogu
/tmp ciągle coś się dzieje, pojawiają się pliki i znikają. A ponieważ
dysk jest SSD i zapisy mają wpływ na jego żywotność to zastanawiam się,
czy w tej konfiguracji miałoby sens przeznaczenie np. 32GB na /tmp i
podmontowanie tego kawałka pamięci tamże.

Co o tym myślicie? Czy to jest w miarę bezpieczne? Czy tak się czasami
robi? Czy należałoby zwrócić uwagę na pewne aspekty do rozważenia przed
podjęciem takiej decyzji?

JaceK
jn
2023-08-29 09:20:53 UTC
Post by JaceK
Co o tym myślicie?
Coś takiego?
Z 2015 roku.
https://morfikov.github.io/post/montowanie-katalogu-tmp-jako-tmpfs/

A dlaczego nie cały system w RAM? ;)
2late
2023-08-29 14:56:31 UTC
Post by JaceK
[...]
Z drugiej strony, podobno 1 TB SSD zeszly z cena do 200PLN. Nie sprawdzalem
tylko czytalem na antyweb.pl.

Ja bym sobie odpuscil.

https://badzi0r.wordpress.com/
Dominik 'Rathann' Mierzejewski
2023-08-30 12:18:02 UTC
Date: Tue, 29 Aug 2023 10:55:26
From: JaceK
Post by JaceK
[...]
Jaką masz dystrybucję? Fedora ma tak od 11 lat
(https://fedoraproject.org/wiki/Features/tmp-on-tmpfs):
$ mount|grep /tmp
tmpfs on /tmp type tmpfs (rw,nosuid,nodev,seclabel,nr_inodes=1048576,inode64)

Pozdrawiam,
Dominik
--
Fedora https://fedoraproject.org
There should be a science of discontent. People need hard times and
-- from "Collected Sayings of Muad'Dib" by the Princess Irulan
Marcin Debowski
2023-08-31 00:01:33 UTC
Date: Tue, 29 Aug 2023 10:55:26
From: JaceK
Post by JaceK
[...]
Czytam dokumentację:
https://www.kernel.org/doc/html/latest/filesystems/tmpfs.html

Jak rozumiem alokacja miejsca ma charakter dynamiczny, tj. deklaracja
zajętości okresla górny limit, ale wcale nie oznacza, że ten górny limit
zostanie osiągnięty, a tmpfs bierze po prosu tyle ile potrzebuje. Dobrze
rozumiem? Jeśli tak to co się stanie, jeśli pamięć zostanie zajęta
(przez inne operacje/programy) uniemozliwiając tmpfs dalsze
rozszerzenie? Po prostu "no space left on device" czy jakies inne
atrakcje?
Marcin
Arnold Ziffel
2023-09-13 15:06:11 UTC
Post by Marcin Debowski
[...]
Tak.
Post by Marcin Debowski
Jeśli tak to co się stanie, jeśli pamięć zostanie zajęta (przez inne
operacje/programy) uniemozliwiając tmpfs dalsze rozszerzenie?
W sumie nie wiem, nigdy do tego nie dopuściłem (tzn. nie miałem sytuacji,
w której miałbym np. 200 MiB RAMu wolnego i chciałbym zapisać 400 MiB do
/tmp, w którym teoretycznie było 600 MiB miejsca), ale łatwo sprawdzić.
Podejrzewam że odpali się OOM killer, żeby zrobić miejsce dla tmpfs, ale
głowy nie dam.

Inna sprawa, że mój system w ogóle kiepsko działa, jak mu brakuje pamięci,
do tego stopnia, że czasem kompletnie się zawiesza (wykryłem przez
netkonsolę, że na I/O z dysku, jakby jakiś deadlock przy swapowaniu). Nie
wiem czy ma to związek z tmpfs. Równie dobrze może mieć z cryptswap.

To się nigdy nie dzieje, gdy pamięć i swap nie są zapełnione po brzegi,
więc wątpię, żeby to był problem z hardwarem tak, jak na to wskazują logi
(ale nie wykluczam). Nie diagnozowałem tego bardziej, po prostu nie
dopuszczam do zapchania pamięci.

[Mon Jul 24 01:35:58 2023] ata1.00: exception Emask 0x0 SAct 0x10001 SErr 0x50000 action 0x6 frozen
[Mon Jul 24 01:35:58 2023] ata1: SError: { PHYRdyChg CommWake }
[Mon Jul 24 01:35:58 2023] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED
[Mon Jul 24 01:35:58 2023] ata1.00: cmd 61/08:00:18:63:d6/00:00:13:00:00/40 tag 0 ncq dma 4096 out
res 40/00:ff:00:00:00/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout)
[Mon Jul 24 01:35:58 2023] ata1.00: status: { DRDY }
[Mon Jul 24 01:35:58 2023] ata1.00: failed command: READ FPDMA QUEUED
[Mon Jul 24 01:35:58 2023] ata1.00: cmd 60/01:80:00:20:c9/00:00:13:00:00/40 tag 16 ncq dma 512 in
res 40/00:01:06:4f:c2/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout)
[Mon Jul 24 01:35:58 2023] ata1.00: status: { DRDY }
[Mon Jul 24 01:35:58 2023] ata1: hard resetting link
[Mon Jul 24 01:35:59 2023] ata1: SATA link up 6.0 Gbps (SStatus 133 SControl 300)
[Mon Jul 24 01:35:59 2023] ata1.00: configured for UDMA/133
[Mon Jul 24 01:35:59 2023] ahci 0000:00:1f.2: port does not support device sleep
[Mon Jul 24 01:35:59 2023] ata1: EH complete
--
Jeśli będziesz tak lotny jak pszczółka
Tak silny jak niedźwiedź
Bo być może stałeś się już OSLEM.
JaceK
2023-08-31 07:21:55 UTC
Post by JaceK
[...]
F38. Jak do tego doszło, nie wiem... Dziękuję!

JaceK
Dominik 'Rathann' Mierzejewski
2023-09-12 08:38:25 UTC
Date: Thu, 31 Aug 2023 09:21:55
From: JaceK
Post by JaceK
[...]
Mam pewną teorię. :)
To było tylko dla nowych instalacji. Jeśli zainstalowałeś przed
zmianą i od tamtej pory robiłeś tylko upgrade, to zostało po staremu.

Pozdrawiam,
Dominik
Arnold Ziffel
2023-09-13 14:59:47 UTC
[...]
Dokładnie tak mam to zrobione wszędzie, od dawna. Nawet mając mniej
pamięci (dużo mniej, typu 1 GiB na raspberry pi). O ile nie używam
niczego, co zapisuje jakieś grube gigabajty do /tmp, to działa. Raz
miałem, ale na szczęście skrypt, więc dało mu się łatwo wskazać inną
lokalizację.
--
Pracownicy fabryki klejów, farb i lakierów wracali do domu przez
gadający las.
Arnold Ziffel
2023-09-13 15:07:48 UTC
Post by JaceK
Jest komputer stacjonarny z 128GB pamięci RAM i zainstalowanym Linuksem.
Dodatkowa zaleta. Jak ci się kończy ram, to możesz przelecieć się po /tmp
i pokasować największe pliki, które tam zostały, ale już nie są potrzebne.
--
Podchodzi kulturysta na plaży nudystów do kobiety, napina mięśnie i
mówi do niej z nieukrywaną satysfakcją: