RAID 5, proxmox i bios
Roman Tyczka
2023-04-21 11:02:52 UTC

Mam serwer na proxmoxie, mam w nim jakieś dyski, ale muszę wszystko
przearanżować.

Chcę odpalić w końcu RAID 5 i mam pytania:
- czy lepiej odpalić raida na poziomie biosu czy proxmoxa?
- jeśli proxmoxa to jak to się tam wabi?
- raid 5 zaczyna się od trzech dysków, czy gdy za rok zechcę dołożyć
czwarty dysk to go po prostu podepnę i system go dołączy do raida
online? czy też będę musiał budować macierz od nowa kopiując gdzieś na
bok wszystkie dane?
--
pzdr
Roman
Marcin Bukowiecki
2023-04-21 11:09:45 UTC
Post by Roman Tyczka
Witam,
Mam serwer na proxmoxie, mam w nim jakieś dyski, ale muszę wszystko przearanżować.
- czy lepiej odpalić raida na poziomie biosu czy proxmoxa?
proxmox
Post by Roman Tyczka
- jeśli proxmoxa to jak to się tam wabi?
natywnie proxmox zrobi chyba tylko ZFS RAIDZ. Ale może zrobi też linuksowego MD?
Post by Roman Tyczka
[...]
Jeżeli zrobisz na ZFS to nie dodasz nowego dysku do RAIDZ.
Jeżeli zrobisz na linuksowym MD, to spokojnie "rozsuniesz" raid na kolejny dysk.

Pzdr.
Dominik Ałaszewski
2023-04-21 11:19:33 UTC
Post by Marcin Bukowiecki
natywnie proxmox zrobi chyba tylko ZFS RAIDZ. Ale może zrobi też linuksowego MD?
Ewentualnie można też rozważyć sporządzenie wolumenu LVM raid5.
"W życiu piękne są tylko chwile…" (Ryszard Riedel)
Pisząc na priv zmień domenę na gmail.
Roman Tyczka
2023-04-21 11:30:19 UTC
Post by Dominik Ałaszewski
Post by Marcin Bukowiecki
natywnie proxmox zrobi chyba tylko ZFS RAIDZ. Ale może zrobi też linuksowego MD?
Ewentualnie można też rozważyć sporządzenie wolumenu LVM raid5.
Czy LVM wspiera RAID 5 sam w sobie czy używa czegoś pod spodem?

I czy taki raid umożliwi dodanie kolejnego dysku w gładki sposób?
--
pzdr
Roman
Dominik Ałaszewski
2023-04-21 11:42:25 UTC
Post by Roman Tyczka
Czy LVM wspiera RAID 5 sam w sobie czy używa czegoś pod spodem?
Sam z siebie.
https://access.redhat.com/documentation/en-us/red_hat_enterprise_linux/6/html/logical_volume_manager_administration/raid_volumes
Post by Roman Tyczka
I czy taki raid umożliwi dodanie kolejnego dysku w gładki sposób?
Powinno się normalnie dać dodając dysk do puli i rozszerzając wolumen,
choć przyznaję że sam nie ćwiczyłem.
Dominik Ałaszewski
2023-04-21 12:00:47 UTC
Post by Dominik Ałaszewski
Powinno się normalnie dać dodając dysk do puli i rozszerzając wolumen,
choć przyznaję że sam nie ćwiczyłem.
Tu jest nie najgorzej wytłumaczone:
https://docs.oracle.com/en/learn/ol-lvmraid/index.html
Roman Tyczka
2023-04-21 19:07:05 UTC
Post by Dominik Ałaszewski
Post by Dominik Ałaszewski
Powinno się normalnie dać dodając dysk do puli i rozszerzając wolumen,
choć przyznaję że sam nie ćwiczyłem.
https://docs.oracle.com/en/learn/ol-lvmraid/index.html
LVM to jest potęga! Muszę się w to wgryźć głębiej, bo wydaje się, że
nieużywanie LVM to jakieś boomerstwo ;-)
--
pzdr
Roman
Olek
2023-04-22 10:31:07 UTC
Post by Roman Tyczka
LVM to jest potęga! Muszę się w to wgryźć głębiej, bo wydaje się, że
nieużywanie LVM to jakieś boomerstwo ;-)
No ale doczytaj dokładnie z tym żenieniem RAIDa i LVM.
Jak próbowałem z woluminem LVM, który rozrzuca klocki (chunk) po kilku
urządzeniach, to przy rozszerzaniu takiego woluminu o kolejne urządzenie
był problem. Nie pamiętam czy całkiem się nie dało, czy tylko ta
dodatkowa przestrzeń już nie była rozsiana po urządzeniach.
Pozostałem przy tworzeniu softraidów MD i umieszczaniu na nich LVM.
Może to moje niedouczenie, ale ostatnio karierę robi stwierdzenie, że
"jeśli coś jest głupie i działa, to nie jest głupie" :P
Olek
Dominik Ałaszewski
2023-04-22 19:03:01 UTC
Post by Olek
No ale doczytaj dokładnie z tym żenieniem RAIDa i LVM.
Ale jakim "żenieniem"? Logical volume raid5 to normalny rodzaj
wolumenu LVM, nie korzysta z niczego dodatkowego "pod spodem".
Post by Olek
Jak próbowałem z woluminem LVM, który rozrzuca klocki (chunk) po kilku
urządzeniach, to przy rozszerzaniu takiego woluminu o kolejne urządzenie
był problem. Nie pamiętam czy całkiem się nie dało, czy tylko ta
Ale to był wolumen raid5, czy jakiś inny? Linear też może
być "porozrzucany" :-)

I jak dokładnie go rozszerzałeś? Bo wspomniany tutorial wyraźnie
rzecze:

"There are several ways to resize a RAID LV:

Use lvresize or lvextend to increase the LV.
Use lvresize or lvreduce to shrink the LV.
Use lvconvert with the --stripes N parameter to change the number of stripes.
(..)
Changing the number of stripes on a RAID LV increases overall capacity
and is possible on RAID4/5/6/10. Each additional stripe requires an equal
number of non-allocated physical volumes (devices) within the volume group."

Jeśli chcesz włączyć dodatkowy dysk do wolumenu raid, czyli de facto
zwiększyć liczbę "stripes", to korzystasz z tej ostatniej opcji.

Pewnie zawsze (jak ze wszystkim) coś może pójść nie tak. Skoro jednak
soft nie jest w wersji beta, jest to opisane w oficjalnej dokumentacji
dużego vendora (RedHat, Oracle), to ja nie widziałbym przeciwwskazań
do używania.

Ja, jak pisałem, nie ćwiczyłem tego, bo w domu nie mam
ambicji budowy wysokodostępnych środowisk- wystarcza mi redundantny
backup :-) A zawodowo zajmuję się praktycznie wyłącznie systemami
wirtualnymi/chmurowymi, tu nie widzę sensu budowania wolumenów lvm raid5
gdy dyski zapewne i tak będą na tym samym datastore :-)
Post by Olek
Pozostałem przy tworzeniu softraidów MD i umieszczaniu na nich LVM.
Może to moje niedouczenie, ale ostatnio karierę robi stwierdzenie, że
"jeśli coś jest głupie i działa, to nie jest głupie" :P
Ja nikomu nie wyrzucam, że używa tego co zna i lubi.
Napisałem tylko, że można również _rozważyć_ i taką opcję jak lvm raid5.
Marcin Debowski
2023-04-22 22:50:23 UTC
Post by Dominik Ałaszewski
Post by Olek
No ale doczytaj dokładnie z tym żenieniem RAIDa i LVM.
Ale jakim "żenieniem"? Logical volume raid5 to normalny rodzaj
wolumenu LVM, nie korzysta z niczego dodatkowego "pod spodem".
Myślę, że musi korzystać z tego co pod spodem bo inaczej taki raid5
nie miałby sensu. Więc przydział paska na poziomie logicznego wolumenu
nadal musi uwgzlędniać ich/jego dystrybucję na fizycznych napędach. A
jak to jest zaimplementowane to już dalej problemu nie ma, bo fizyczny
napęd da się wymienić a fizyczny wolument poszerzyć o nowy napęd.

A, że logiczna część zarządzająca jest swiadoma warstwy fizycznej to
widać od choćby z wymienionego polecenia:
lvs --all --options name,copy_percent,devices
Marcin
Dominik Ałaszewski
2023-04-22 19:11:49 UTC
Post by Roman Tyczka
LVM to jest potęga! Muszę się w to wgryźć głębiej, bo wydaje się, że
nieużywanie LVM to jakieś boomerstwo ;-)
Powiedzmy "używanie partycji zamiast jakiejś formy wolumenów logicznych".
A czy "lepszy" jest ZFS czy LVM, to jeden rabin powie tak, drugi inaczej :-)
Marcin Bukowiecki
2023-04-24 05:48:23 UTC
Post by Dominik Ałaszewski
Post by Roman Tyczka
[...]
A trzeci przyzna im rację :-)

Zalety:
LVM - można rozszerzyć RAID
ZFS - to od razu system plików. Na LVM trzeba jakiś położyć.

Pozostaje jeszcze BTRFS który łączy powyższe, ale... spece mówią, że jeszcze nie dojrzał do
zaawansowanych zastosowań.
Chociaż z tego co widzę, Proxmox oferuje instalacje na BTRFS. Może coś się zmieniło.