Klonowanie dysku z LVM
szopen
2023-05-31 10:33:03 UTC
Mam dysk z partycją EFI i LVM, teraz chcę ten dysk sklonować na większy,
więc zrobię dd, a potem mam zamiar za pomocą managera partycji zwiększyć
size partycji LVM do końca dysku.
Czy po tej operacji LVM się nie rozsypie?
Czy może trzeba to powiększanie robić jakoś specyficznie dla LVM?
szopen
Kamil Jońca
2023-05-31 10:47:19 UTC
Post by szopen
[...]
ja bym zrobił tak.
"sklonował" pozostałe rzeczy (domyślam się, ze chodzi o boot, efi, itp)
założył partycję pod ten lvm (docelowej wielkości)
następnie vgextend (dodał tę nową partycję do VG)
następnie pvmove 'stare pv"
następnie vgreduce
to tak w skrócie.
Ale to Twoje dane i dyski.
KJ
marrgol
2023-05-31 12:21:34 UTC
Post by Kamil Jońca
Post by szopen
[...]
MZ prościej (i szybciej, i bezpieczniej) będzie jednak sklonować całość,
uruchomić system z nowego dysku i po prostu utworzyć na nowej, wolnej
przestrzeni nową partycję, utworzyć na niej nowy pv i dodać go do grupy.
Zmiana rozmiaru istniejącej partycji i zmiana rozmiaru posadzonego na
niej pv (to dwie różne operacje do wykonania) to tylko zbędna kosmetyka,
no chyba że kogoś bardzo uwiera to, że na jednym fizycznym dysku ma
więcej niż jeden pv.
mrg
szopen
2023-05-31 12:38:16 UTC
Post by Kamil Jońca
Post by szopen
[...]
W skrócie i to sporym. Nie używałem LVM i nie znam jego "mechaniki" poza
ogólnym pojęciem wyczytanym na wiki, dlatego dopytam. Jeśli dobrze
zrozumiałem, to Twój przepis przewiduje jednoczesne operacje na obu
dyskach, starym i nowym, dodanym do jednej grupy? A ja jednak chciałbym
zrobić klon i ten stary odłożyć na bok, bo gdyby za 3 dni się okazało,
że nowy zdechł to będę mógł wrócić do punktu wyjścia.
Zatem jak to zrobić tak, by tylko nowy używać po dd?
Post by Kamil Jońca
Ale to Twoje dane i dyski.
Tak, dlatego pytam, bo nie znam się na LVM.
szopen
Kamil Jońca
2023-05-31 14:03:00 UTC
szopen <***@en.szop> writes:

[..]
się okazało, że nowy zdechł to będę mógł wrócić do punktu wyjścia.
Zatem jak to zrobić tak, by tylko nowy używać po dd?
No to o mojej metodzie zapomnij :)
KJ
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
Dominik Ałaszewski
2023-05-31 11:51:46 UTC
Post by szopen
Czy po tej operacji LVM się nie rozsypie?
Nie powinien, aczkolwiek można rozważyć inne bezpieczniejsze
sposoby, chociażby co stoi na przeszkodzie utworzeniu kolejnej
partycji z wolnego miejsca i dodanie jej do grupy wolumenowej?
Post by szopen
Czy może trzeba to powiększanie robić jakoś specyficznie dla LVM?
Po rozszerzeniu trzeba poinformować LVM że dysk się zwiększył,
pvresize /dev/sda2 (oczywiście odpowiednią partycję).
"W życiu piękne są tylko chwile…" (Ryszard Riedel)
Pisząc na priv zmień domenę na gmail.
Olek
2023-05-31 21:01:58 UTC
Post by szopen
[...]
Sklonuj dysk przez dd, schowaj do szafy stary, a po uruchomieniu systemu
z nowego dysku postępuj wg procedur opisanych tu:
https://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/

Bez takiej ściągi w życiu tego nie zrobisz.
Olek
Marcin Debowski
2023-05-31 23:34:35 UTC
Post by szopen
[...]
MZ tak się nie da, ale jak chcesz spróbować (bo co Ci szkodzi) to ja bym
kopiowal same urządzenie blokowe lv a nie pełną strukturę. Tzn. skopiuj
cały dysk lub wyłącznie cześci poza lvm (o ile się da), odpal z niego,
wymaż ręcznie wszystko co związane z lvm (o ile są), załóż docelowe pv,
utwórz tam lv o takiej samej wielkości jak na starym, przekopiuj stare
lv na nowe lv (w sensie urządzenia blokowego). Poźniej, jesli wszystko
będzie ok to lvextend i odpowiednio rozszerzenie fs.

A jak to nie zadziała to MZ co doradził marrgol.
Marcin
Marcin Debowski
2023-06-02 09:17:01 UTC
Post by Marcin Debowski
Post by szopen
[...]
Z ciekawości sprawdziłem bo to parę minut roboty, i to powyższe działa.
Wniosek taki, że nawet jeśli lvm coś tam meta przechowuje w blokach
urządzenia to jest na tyle inteligentny, że potem rozpoznaje to jako
swoje.
Marcin
szopen
2023-06-02 11:51:02 UTC
Post by Marcin Debowski
Post by Marcin Debowski
Post by szopen
[...]
Ale sprawdziłeś to co ja pisałem czy to co Ty zaproponowałeś czyli
kopiowanie bez części lvm i potem jej zakładanie i kopiowanie blokowe ze
starego lvm?
szopen
Marcin Debowski
2023-06-02 12:42:44 UTC
Post by szopen
Post by Marcin Debowski
Post by Marcin Debowski
Post by szopen
[...]
No to co sam zaproponowałem.

Pisałeś: "Mam dysk z partycją EFI i LVM, teraz chcę ten dysk sklonować
na większy, więc zrobię dd, a potem mam zamiar za pomocą managera
partycji zwiększyć size partycji LVM do końca dysku."

Nie wiem co to za manager partycji i co robi, więc trudno mi się do tego
odnieść. To co zaproponowałem to parę prostych poleceń w okienku
terminala.
Marcin
szopen
2023-06-02 12:47:39 UTC
Post by Marcin Debowski
Post by szopen
Post by Marcin Debowski
Post by Marcin Debowski
[...]
Ok, tylko Twój sposób to skasować partycję z LVM, gdzie jest system, a
potem ..."odpal z niego" - ewidentnie mi się to nie klei :-)

Chyba, że mogę to wszystko zrobić startując z ubuntu live?
szopen
Marcin Debowski
2023-06-02 13:06:12 UTC
Post by szopen
Post by Marcin Debowski
Post by szopen
Post by Marcin Debowski
Post by Marcin Debowski
[...]
No nie pisałeś, że tam jest system. To trochę potencjalnie zmienia.
Post by szopen
Chyba, że mogę to wszystko zrobić startując z ubuntu live?
Nawet powinieneś bo jak się nie wie co się może spieprzyć to lepiej nie
kopiować systemu rw z otwartymi plikami. Skoro to jest urządzenie z
systemem to nie wiem jak po takiej operacji będzie z bootowaniem. Samo
urządzenie się pod lvm mapuje, system plików błedów nie ma i montuje bez
problemu. Z ext4 sprawdzałem. W każdym razie możesz spróbować. W
najgorszym wypadku nauczysz się bindować katalogii pod "live" dla gruba :)
--
Marcin