Upgrade Minta i problem z postfixem
Jacek Maciejewski
2024-08-05 15:13:02 UTC
Proces upgradu Minta do v.22 zacinał się na jakimś problemie z
postfixem, więc usunałem ten pakiet. Oczywiście, poczta nie działa.
Kiedy spróbowałem go zainstalować ponownie, instalacja się zacina na tym
samym problemie, coś z plikiem konfiguracyjnym /etc/postfix/main.cf.
Jeśli ktoś wie o co chodzi, proszę o info. Poniżej przedstawiam przebieg
próby zainstalowania postfixa:

Prekonfiguracja pakietów ...
Wybieranie wcześniej niewybranego pakietu postfix.
(Odczytywanie bazy danych ... 615842 pliki i katalogi obecnie
zainstalowane.)
Przygotowywanie do rozpakowania pakietu
.../postfix_3.8.6-1build2_amd64.deb ...
Rozpakowywanie pakietu postfix (3.8.6-1build2) ...
Konfigurowanie pakietu postfix (3.8.6-1build2) ...
info: Wybieranie GID z zakresu od 100 do 999...
info: Dodawanie grupy "postfix" (GID 118)...
info: Wybieranie UID z zakresu od 100 do 999...

info: Dodawanie użytkownika systemowego "postfix" (UID 112)...
info: Dodawanie nowego użytkownika "postfix" (UID 112) w grupie
"postfix"...
info: Nie utworzono katalogu domowego "/var/spool/postfix".
Creating /etc/postfix/dynamicmaps.cf
info: Wybieranie GID z zakresu od 100 do 999...
info: Dodawanie grupy "postdrop" (GID 126)...
setting myhostname: jacek-M19.3
setting alias maps
setting alias database
setting myorigin
setting destinations: $myhostname, jacek-M19.3, localhost.3, , localhost
setting relayhost:
setting mynetworks: 127.0.0.0/8 [::ffff:127.0.0.0]/104 [::1]/128
setting mailbox_size_limit: 0
setting recipient_delimiter: +
setting inet_interfaces: all
setting inet_protocols: all
WARNING: /etc/aliases exists, but does not have a root alias.

Postfix (main.cf) is now set up with a default configuration. If you
need to
make changes, edit /etc/postfix/main.cf (and others) as needed. To view
Postfix configuration values, see postconf(1).

After modifying main.cf, be sure to run 'systemctl reload postfix'.

Running newaliases
newaliases: warning: valid_hostname: numeric hostname: 3
newaliases: fatal: file /etc/postfix/main.cf: parameter mydomain: bad
parameter value: 3
dpkg: błąd przetwarzania pakietu postfix (--configure):
podproces zainstalowany pakiet postfix skrypt post-installation zwrócił
kod błędu 75
Przetwarzanie wyzwalaczy pakietu ufw (0.36.2-6)...
Przetwarzanie wyzwalaczy pakietu man-db (2.12.0-4build2)...
Przetwarzanie wyzwalaczy pakietu rsyslog (8.2312.0-3ubuntu9)...
Wystąpiły błędy podczas przetwarzania:
postfix
Nie udało się zainstalować pakietu. Próba powrócenia do poprzedniego
stanu:
Konfigurowanie pakietu postfix (3.8.6-1build2) ...

Postfix (main.cf) configuration was not changed. If you need to make

--
Jacek
I hate haters.
Kamil Jońca
2024-08-05 15:32:16 UTC
Post by Jacek Maciejewski
setting myhostname: jacek-M19.3
Co jeśli to zmienisz na jacek-M19-3

IMO on traktuje to jako hosta jacek-M19 w domenie "3" i ta samotna
trójka mu się nie podoba.
KJ
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
Jacek Maciejewski
2024-08-05 16:51:00 UTC
Post by Kamil Jońca
Post by Jacek Maciejewski
setting myhostname: jacek-M19.3
Co jeśli to zmienisz na jacek-M19-3
IMO on traktuje to jako hosta jacek-M19 w domenie "3" i ta samotna
trójka mu się nie podoba.
KJ
Dzięki, pomogło. Ciekawe skąd ten postfix zassał te 19.3? Jako żywo,
nigdy ani nie instalowałem samodzielnie ani nie konfigurowałem postfixa
a minęło już parę edycji Minta i poczta cały czas działała :) Musiało to
się stać jakoś automatyczne. Tym razem, po ręcznym zainstalowaniu,
zażądał wpisania nazwy hosta. Poprawiłem i działa. Na wszelki wypadek
podałem taką samą nazwę przez hostnamectl. I też ciekawostka, gdy
odpytałem hostname o nazwę, zgłosił jacek-M19 a nie jacek-M19.3. No to
zmieniłem na jacek-M22 ale gdyby postfix sam sobie kiedyś wyszukał nazwę
hosta to by trafił na wersję bez tej trójki, a jakoś się jednak jej
doszukał.
--
Jacek
I hate haters.
Kamil Jońca
2024-08-05 17:09:01 UTC
Post by Jacek Maciejewski
Dzięki, pomogło. Ciekawe skąd ten postfix zassał te 19.3? Jako żywo,
ja bym sprawdził jakies
/etc/hostname
/etc/hosts
KJ
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
Jacek Maciejewski
2024-08-05 17:42:34 UTC
Post by Kamil Jońca
Post by Jacek Maciejewski
Dzięki, pomogło. Ciekawe skąd ten postfix zassał te 19.3? Jako żywo,
ja bym sprawdził jakies
/etc/hostname
Tu OK
Post by Kamil Jońca
/etc/hosts
A tu było: 127.0.1.1 jacek-M19.3 jacek-M19
Poprawiłem :)
Dzięki raz jeszcze.
--
Jacek
I hate haters.
Andrzej A. Filip
2024-08-05 16:27:52 UTC
Post by Jacek Maciejewski
[...]
[…]
[...]
Postfix się czepia opcji konfiguracji 'mydomain' w pliku
/etc/postfix/main.cf => zobacz co tam jest i skoryguj.
Moje śmiałe przypuszczenie to że skrypt instalacyjny w czasie upgrade
chciał to skonfigurować i coś spierdolił.

https://www.postfix.org/postconf.5.html#mydomain
https://askubuntu.com/questions/691903/error-during-running-newaliases
--
Andrzej A. Filip