zfs na raid
Marcin Bukowiecki
2024-01-15 19:30:25 UTC
Cześć,

Pełno jest w sieci informacji "nie używaj zfs na volumenie raid, tylko bezpośrednio na dyskach".
To "nie używaj" kilkakrotnie zabrzmiało nawet jak "nie wolno" ale bez informacji dlaczego nie wolno.
Czym "grozi" użycie zfs na wolumenie raid? Utrata danych? Problemy ze stabilnością?

Pzdr.
Marcin
Emil Tomczyk
2024-01-22 13:23:19 UTC
Post by Marcin Bukowiecki
[...]
Hej,
Raczej problemami z wydajnością. ZFS sam w sobie może funkcjonować jako
RAID, co robi całkiem sprawnie (RADIz). Dba on sobie o spójność danych na
tym RAIDzie, a jeśli jakiś dysk padnie, to można go wymienić bez
wyłączania systemu (przynajmniej ja tak robiłem).

Pozdrawiam,
Emil
Marcin Bukowiecki
2024-01-22 13:41:12 UTC
Post by Emil Tomczyk
[...]
Dzięki za odpowiedź.

Przy testach nie dostrzegłem problemów z wydajnością, a wręcz przeciwnie: Zfs na raid6 na 12 dyskach
był ok 2-3 razy szybszy (przy zapisie) od zfs RAIDZ2 na tych samych dyskach bez raid.

Przy awarii dysku w raidzie sprzętowym też można wymienić dysk bez wyłączania systemu.

Jak na razie nie dostrzegam zagrożeń typu: "na raid6 użyj raczej ext4 bo zfs się popsuje"

Pzdr.
Marcin
Kamil Jońca
2024-01-22 15:51:20 UTC
Post by Marcin Bukowiecki
Cześć,
Pełno jest w sieci informacji "nie używaj zfs na volumenie raid, tylko bezpośrednio na dyskach".
Z tego co czytałem, chodzi oto żeby ZFS "mógł stwierdzić, że ze sprzętem
jest coś nie tak" i zareagować.
KJ