Stara drukara
Jacek Maciejewski
2024-04-24 10:01:47 UTC
Jeśli ma ktoś pomysł jak uruchomić starą drukarę HP Deskjet710c na
kompie z linuksem, byłbym zobowiązany za wskazówki. Linuks też starszy,
Mint 17.3, 32 bity. Drukara ma tylko port równoległy.
--
Jacek
I hate haters.
Jarosław Sokołowski
2024-04-24 10:11:17 UTC
Post by Jacek Maciejewski
Jeśli ma ktoś pomysł jak uruchomić starą drukarę HP Deskjet710c na
kompie z linuksem, byłbym zobowiązany za wskazówki. Linuks też starszy,
Mint 17.3, 32 bity. Drukara ma tylko port równoległy.
Na początek kupić se kabelek, na przykład taki:

https://allegro.pl/oferta/logilink-usb-lpt-ua0054a-13151013439

A potem:

https://www.openprinting.org/printer/HP/HP-DeskJet_710C
Jarek
Jacek Maciejewski
2024-04-24 10:51:10 UTC
Post by Jarosław Sokołowski
Post by Jacek Maciejewski
[...]
Kabelek mam. Na wskazanej stronie (czy raczej na podlinkowanej) można
sobie wygenerować fajny plik HP-DeskJet_710C-pnm2ppa.ppd, tylko co dalej
z nim zrobić?
--
Jacek
I hate haters.
Jarosław Sokołowski
2024-04-24 11:23:53 UTC
Post by Jacek Maciejewski
Kabelek mam. Na wskazanej stronie (czy raczej na podlinkowanej) można
sobie wygenerować fajny plik HP-DeskJet_710C-pnm2ppa.ppd, tylko co dalej
z nim zrobić?
PPD to PostScript Printer Description, jak nazwa wskazuje, jest to opis
drukarki *postscriptowej*. Tylko opis. Linux dla uproszczenia zakłada
sobie, że wszystkie drukarki są postscriptowe. Ta nie jest. Ale można ją
na taką przerobić -- tym zajmuje się program ghostscript, zaprzęgany do
roboty przez systemy drukujące.

Wyguglałem na szybko, że:

1. z tą drukarką kiedyś bywały problemy
2. ale jest coś takiego jak https://sourceforge.net/projects/pnm2ppa/

Nie są to nowe rzeczy, może nawet zostały lekko zapomniane, ale wygląda
że się da i od tego momentu jest z górki.
Jarek
Jacek Maciejewski
2024-04-24 11:27:48 UTC
Post by Jacek Maciejewski
[...]
Fakt, starocie, jak drukara :) Zassałem plik pnm2ppa-1.11-1rh6.2.src.rpm
ale on jest rpm a ja potrzebuję deb. Można (chyba:) jeszcze skompilować
ten program ale ja sobie bez wskazówek z tym nie poradzę.
--
Jacek
I hate haters.
Jarosław Sokołowski
2024-04-24 14:08:29 UTC
Zassałem plik pnm2ppa-1.11-1rh6.2.src.rpm ale on jest rpm a ja
potrzebuję deb.
To nie jest problem. Z pakietu RPM zawsze można wyekstrahować pliki
z katalogami i je zainstalować. Midnight Commander po nadepnięciu
na plik RPM pokazuje całą jego zawartość, pozwala na oglądanie
i kopiowanie plików. Guiowe systemy również tak mają. Można też spakować
pliki w pakiet DEB. Problemem w pakietach binarnych może być natomiast
zgodność z bibliotekami systemu.
Można (chyba:) jeszcze skompilować ten program ale ja sobie bez
wskazówek z tym nie poradzę.
Nie tyle można, co trzeba. Takie strony (projektów) rzadko udostępniają
binaria. Ten pakiet zawiera źródła. Wskazówki z reguły towarzyszą
źródłom, tam ich zawsze trzeba szukać. W tym przypadku dokumentacja
jest (tylko) w dwóch językach: angielskim i polskim. Są pliki CZYTAJ.TO,
INSTALACJA oraz KALIBRACJA. Ale trzeba chcieć.
Jarek
LFC
2024-04-24 18:36:26 UTC
[...]
No, może być problem bo Redhat 6.2 to ponad 24 lata wstecz.
Czasy jajka 2.x.x, więc czarno to widzę.
Hplip nie daje rady?

LFC
Jacek Maciejewski
2024-04-24 10:13:39 UTC
Post by Jacek Maciejewski
Jeśli ma ktoś pomysł jak uruchomić starą drukarę HP Deskjet710c na
kompie z linuksem, byłbym zobowiązany za wskazówki. Linuks też starszy,
Mint 17.3, 32 bity. Drukara ma tylko port równoległy.
Zapomniałem napisać co zrobiłem. Jest w systemie możliwość wybrania tego
typu drukarki. Po dodaniu figuruje jako Generic CUPS-BRF Printer i ma
adres paralel:/dev/lp0
Niestety próba wydrukowania czegoś nie działa, polecenia wydrukowania
brak w kolejce wydruku.
--
Jacek
I hate haters.
Konto58
2024-04-24 11:18:04 UTC
Wed, 24 Apr 2024 12:13:39 +0200
Post by Jacek Maciejewski
Post by Jacek Maciejewski
[...]
Nie wiem jak dla takiej starej drukarki i starej dystrybucji
ale do obsługi drukarek HP jest pakiet hplip i do konfiguracji hplip-gui

Ja zazwyczaj konfiguruję poprzez CUPS http://localhost:631/
sam CUPS też chyba ma driver do tej HP.

Piotr.
Jacek Maciejewski
2024-04-24 11:54:40 UTC
Post by Konto58
Wed, 24 Apr 2024 12:13:39 +0200
Post by Jacek Maciejewski
Post by Jacek Maciejewski
[...]
Próbowałem pokombinować z hplip. Mam zainstalowany ten pakiet i
doinstalowałem pakiet hplip-gui ale żadnego gui mi się nie udało
uruchomić. Tym niemniej, gdy zajrzałem ponownie do opcji "zainstaluj
drukarkę" to popjawiła się tam znienacka opcja deskjet 710c. Wybrałem, w
spisie się pojawiła i co więcej, drukuje :) Zatem, temat zamknięty a
wszystkim podziękowania.
--
Jacek
I hate haters.
Konto58
2024-04-24 13:09:29 UTC
Wed, 24 Apr 2024 13:54:40 +0200
Post by Jacek Maciejewski
Próbowałem pokombinować z hplip. Mam zainstalowany ten pakiet i
doinstalowałem pakiet hplip-gui ale żadnego gui mi się nie udało
uruchomić.
do konfiguracji powinien być hp-toolbox
👍
Jacek Maciejewski
2024-04-24 19:23:40 UTC
Post by Konto58
do konfiguracji powinien być hp-toolbox
Swędzi mnie język więc powiem że to całkiem po linuksowemu :)
Instalujesz pakiet hplip i hplip-gui. Ktoś by pomyślał że należy wywołać
program hplip-gui. A guzik, program się nazywa hp-toolbox :) I skąd
biedny dojeżdżacz linuksa ma o tym wiedzieć? (Pytanie retoryczne,
darujcie sobie oponowanie)
--
Jacek
I hate haters.
Jarosław Sokołowski
2024-04-24 19:58:28 UTC
Post by Jacek Maciejewski
[...]
Też poczułem swędzenie, więc jednak odpowiem:

$ hp-toolbox

Polecenie 'hp-toolbox' nie zostało znalezione,
ale można je zainstalować za pomocą:

sudo apt install hplip-gui

Może faktycznie rada była sformułowana jak dla kogoś, kogo interesuje
skąd się dane oprogroamowanie wzięło i w ogóle do czego jeszcze może
się przydać, ale...

$ apt info hplip-gui
[...]
graficznym GUI (opartym na Qt)
HP Linux Printing and Imaging System (HPLIP) wprowadza pełną obsługę
dla drukowania na większości nie-wielofunkcyjnych urządzeniach HP SFP
(single function peripheral), drukujących tuszem bądź laserem,
skanujących, wysyłających faksy oraz na wielofunkcyjnych drukarkach
HP MFP (multi-function peripheral) z adapterami kart pamięci do zdjęć.
.
Pakiet zawiera narzędzia z graficznym interfejsem użytkownika (GUI) do
HPLIP takie, jak: HP Toolbox, HP Fax itp.
Jarek
Jarosław Sokołowski
2024-04-24 11:56:32 UTC
Post by Konto58
Nie wiem jak dla takiej starej drukarki i starej dystrybucji
ale do obsługi drukarek HP jest pakiet hplip
Dla tej konkretnej potrzeba czegoś więcej, co wskazałem wcześniej.
Teraz widzę, że drukarka jest po prostu na liście drukarek możliwych
do zainstalowania w Ubuntu, nie trzeba wiele samemu kombinować, jest
to w pakiecie:

$ apt info printer-driver-pnm2ppa
[...]
Przy użyciu pnm2ppa możliwe jest uruchamianie drukarek HP-GDI w systemie
Linux. Drukarki te z reguły przewidziane są tylko do pracy w systemie
Windows i używają prawnie zastrzeżonego protokołu PPA. Sterownik pnm2ppa
umożliwia obsługę kolorów.
.
Sterownik ten obsługuje następujące drukarki: HP Deskjet z serii 7XX, HP
Deskjet z serii 820 oraz HP Deskjet z serii 1000.
Jarek
xxxx
2024-04-29 17:16:30 UTC
Post by Jacek Maciejewski
Jeśli ma ktoś pomysł jak uruchomić starą drukarę HP Deskjet710c na
kompie z linuksem, byłbym zobowiązany za wskazówki. Linuks też starszy,
Mint 17.3, 32 bity. Drukara ma tylko port równoległy.
Podłącz drukarkę (i włącz) zainstaluj hplip i potem jak bozia przykazała
hp-setup i dalej za rączkę poprowadzi. Ta drukarka jest normalne
obsługiwana, nie ma tu żandych hacków i woodoo do odprawienia :)