ext4 vs xfs
Marcin Bukowiecki
2023-12-16 16:21:52 UTC
Cześć,

Powstaje serwer backup'u o pojemności ~160 TB. Dane będą przechowywane w kawałkach po ~4MB.
Zastanawiam się nad wyborem systemu plików do niego. Ext4 czy xfs? Co myślicie?

Pzdr.
Marcin
szopen
2023-12-18 13:09:07 UTC
Post by Marcin Bukowiecki
Powstaje serwer backup'u o pojemności ~160 TB. Dane będą przechowywane w kawałkach po ~4MB.
Zastanawiam się nad wyborem systemu plików do niego. Ext4 czy xfs? Co myślicie?
Dlaczego nie rozważasz btrfs i zfs?
szopen
Marcin Bukowiecki
2023-12-18 13:34:25 UTC
Post by szopen
Post by Marcin Bukowiecki
Powstaje serwer backup'u o pojemności ~160 TB. Dane będą przechowywane w kawałkach po ~4MB.
Zastanawiam się nad wyborem systemu plików do niego. Ext4 czy xfs? Co myślicie?
Dlaczego nie rozważasz btrfs i zfs?
btrfs - raid 5, 6 już działa w nim? Bo był fakap...

poza tym:

zfs - dyski podpięte są do kontrolera raid i zfs nie lubi się z nim.
ZFS był moim pierwszym wyborem ale bałagan w logach zniechęcił mnie.

Pzdr
Marcin
Marcin Debowski
2023-12-19 03:06:02 UTC
Post by Marcin Bukowiecki
zfs - dyski podpięte są do kontrolera raid i zfs nie lubi się z nim.
ZFS był moim pierwszym wyborem ale bałagan w logach zniechęcił mnie.
W jakim sensie? Z jakimś specyficznym kontrolerem? Mam zfs na LSI
SAS2008 z 30TB / raidz1 i działa bezproblemowo. Przesiadłem się na zfs
po dużych cyrkach z btrf.

Natomiast zfs miał i pewnie nadal ma problemy z roszerzalnością
(dodawaniem kolejnych urządzeń blokowych).

Poza tym zfs jest znany z pamięciożerności i tu, taka ciekawostka, jakby
z tym związana, ale nie przyglądałęm się sprawie za mocno: to to chodzi u
mnie na maszynie z 8GB pamięci fizycznej i dodatkowo 2GB swapa i w tych
warunkach samba mi się ciekawie sypie. W logach mam "smbd invoked
oom-killer" ze zrzutem call trace. A najfajniejsze jest to, że pliki są
normalnie (od strony klienta), kopiowane i tylko potem okazuje się, że
mają błędną zawartość. Występuje przy plikach po kilkadziesiąt GB. Przy
nfs ten problem nie występuje.
Marcin
Olek
2023-12-27 22:06:43 UTC
Post by Marcin Debowski
[...]
W TrueNAS Core piszą, że 16 GB to minimum na ich system.
Zatem dałem mu te 16 GB i od dwóch lat jak go włączyłem, tak działa bez
jednego kwiknięcia, z dwoma dyskami 12 TB.
Grepowanie logów po oom u mnie nic nie wykazuje, także jeśli dasz
swojemu systemowi rozwinąć skrzydła (więcej RAM), to może zrobi się
grzeczniejszy :)
Olek
Marcin Debowski
2023-12-31 01:05:37 UTC
Post by Olek
Post by Marcin Debowski
[...]
Na razie zwiększyłem mu wirtualną do 16TB. Najwyżej się będzie dławił.
--
Marcin